《入雄心菩薩行論》第六品 修忍辱


བྱང་ཆུབ་སེམས་དཔའི་སྤྱོད་པ་ལ་འཇུག་པ།
《入雄心菩薩行論》
第六品 修忍辱
བསྐལ་པ་སྟོང་དུ་བསགས་པ་ཡི། སྦྱིན་དང་བདེ་གཤེགས་མཆོད་ལ་སོགས།
千劫所積眾福德 布施及供樂臻佛
ལེགས་སྦྱང་གང་ཡིན་དེ་ཀུན་ཡང་། ཁོང་ཁྲོ་གཅིག་གིས་འཇོམས་པར་བྱེད།
妙善行持任何皆 一瞋怒心將摧毀
ཞེ་སྡང་ལྟ་དུའི་སྡིག་པ་མེད། བཟོད་པ་ལྟ་བུའི་དཀའ་ཐུབ་མེད།
瞋恨之上無更惡 忍辱外無更苦修
དེ་བས་བཟོད་ལ་ནན་ཏན་དུ། སྣ་ཚོགས་ཚུལ་དུ་བསྒོམ་པར་བྱ།
故修忍辱需精進 諸多行道勤修持
ཞེ་སྡང་ཟུག་རྡུའི་སེམས་འཆང་ན། ཡིད་ནི་ཞི་བ་ཉམས་མི་མྱོང་།
瞋恨之刺心持握 自心即無法寂靜
དགའ་དང་བདེ་བའང་མི་འཐོབ་ལ། གཉིད་མོ་འོང་ཞིང་བརྟན་མེད་འགྱུར།
歡喜快樂難獲得 睡寢難眠不安穩
གང་དག་ནོར་དང་བཀུར་སྟི་ཡིས། དྲིན་བྱིན་དེ་ལ་བརྟེན་གྱུར་པ།
縱人以財物禮敬 施恩令人依附之
དེ་དག་ཀྱང་ནི་སྡང་ལྡན་པའི། རྗེ་དཔོན་དེ་ལ་གསོད་པར་རྒོལ།
若心易瞋怒記仇 主人反遭叛殺害
དེ་ཡིས་མཛའ་བཤེས་སྐྱོ་བར་འགྱུར། སྦྱིན་པས་བསྡུས་ཀྱང་བསྟེན་མི་བྱེད།
瞋將令親友厭傷 雖布施亦不依附
མདོར་ན་ཁྲོ་བ་འདིར་གནས་པ། དེ་ནི་འགའ་ཡང་ཡོད་མ་ཡིན།
總結若心有瞋怒 無有一人得安樂
ཁྲོ་བའི་དགྲ་ཡིས་དེ་ལ་སོགས། སྡུག་བསྔལ་དག་ནི་བྱེད་པར་འགྱུར།
真正敵人乃此等 悉全痛苦皆產生
གང་ཞིག་བསྒྲིམས་ཏེ་ཁྲོ་འཇོམས་པ། དེ་ནི་འདི་དང་གཞན་དུ་བདེ།
誰精勤降伏瞋怒 此生來世能享樂
མི་འདོད་བྱས་དང་འདོད་པ་ཡི། གེགས་བྱས་པ་ལ་བྱུང་གྱུར་པ།
行持不欲阻所欲 瞋怒由此二因生
ཡིད་མི་བདེ་བའི་ཟས་རྙེད་ནས། ཞེ་སྡང་བརྟས་ཏེ་བདག་འཇོམས་སོ།
意不悅之食獲致 瞋恨心生將毀己
དེ་ལྟས་བདག་གིས་དགྲ་བོ་དེའི། ཟས་ནི་རྣམ་པར་གཞོམ་པར་བྱ།
是故我之於此敵 毀其糧食令破壞
འདི་ལྟར་བདག་ལ་གནོད་པ་ལས། དགྲ་འདི་ལ་ནི་ལས་གཞན་མེད།
如是唯對我傷害 此敵更無其他事
ཅི་ལ་བབ་ཀྱང་བདག་གིས་ནི། དགའ་བའི་ཡིད་ནི་དཀྲུགས་མི་བྱ།
無論任何之因縁 歡喜之心不攪動
མི་དགའ་བྱས་ཀྱང་འདོད་མི་འགྲུབ། དགེ་བ་དག་ནི་ཉམས་པར་འགྱུར།
心不歡喜難成事 且令善根皆破損
གལ་ཏེ་བཅོས་སུ་ཡོད་ན་ནི། དེལ་མི་དགར་ཅི་ཞིག་ཡོད།
若事猶能改變則 此時何以不歡喜
གལ་ཏེ་བཅོས་སུ་མིད་ན་ནི། དེ་ལ་མི་དགའ་བྱས་ཅི་ཕན།
若事無可改變則 此事憂惱有何益
བདག་གམ་བདག་གི་བཤེས་རྣམས་ལ། སྡུག་བསྔལ་བརྙས་དང་ཚིག་རྩུབ་དང་།
不欲吾及諸親友 遭苦輕蔑惡口罵
མི་སྙན་ཞེས་བྱ་མི་འདོད་དེ། དགྲ་ལ་དེ་ལས་བཟློག་པས་སོ།
聞粗鄙語不樂事 於仇敵則反如是
བདེ་བའི་རྒྱུ་ནི་རེས་འགའ་འབྱུང་། སྡུག་བསྔལ་རྒྱུ་ནི་ཤིན་ཏུ་མང་།
樂因乃偶爾出現 痛苦之因乃極多
སྡུག་བསྔལ་མེད་པར་ངེས་འབྱུང་མེད། དེ་བས་སེམས་ཁྱོད་བརྟན་པར་མནོས།
無苦則無出離心 是故心應當穩固
དཀའ་ཟློག་དད་དང་ཀ་རྣ་པ། བསྲེག་དང་བཅད་སོགས་ཚོར་བ་ནི།
信天母及嘎那巴 燒身斷肢諸苦受
དོན་མེད་བཟོད་བྱེད་ཐར་པ་ཡི། དོན་དུ་བདག་གོ་ཅི་ཕྱིར་སྔར།
為無義事尙忍辱 為解脫何不修忍
གོམས་ནི་སླ་བར་མི་འགྱུར་བའི། དངོས་དེ་གང་ཡང་ཡོད་མ་ཡིན།
長久熟習不成易 此事必然定無有
དེ་བས་གནོད་པ་ཆུང་གོམས་པས། གནོད་པ་ཆེན་པོ་བཟོད་པར་བྱོས།
漸以熟習小害苦 大事亦能堪忍矣
སྤྲུལ་དང་ཤ་སྦྲང་དག་དང་ནི། བཀྲེས་སྐོམ་ལ་སོགས་ཚོར་བ་དང།
蛇及蚊蚋咬此等 饑餓乾渴諸苦受
གཡན་པ་ལ་སོགས་བཅས་པ་ཡི། དོན་མེད་སྡུག་བསྔལ་ཅིས་མ་མཐོང།
乃至疥瘡痛癢等 諸無義苦豈不見
ཚ་གྲང་ཆར་དང་རླུང་སོགས་དང་། ནད་དང་འཆིང་དང་རྡེག་སོགས་ལ།
若遇寒熱風雨等 疾病拘縛與擊打
བདག་གིས་བཟེ་རེ་མི་བྱ་སྟེ། དེ་ལྟར་བྱས་ན་གནོད་པ་འཕེལ།
不應脆弱以為苦 若以為苦害轉增
ལ་ལ་བདག་གིས་ཁྲག་མཐོང་ན། དཔའ་བརྟན་ལྷག་པར་སྐྱེ་འགྱུར་ཡོད།
或人見自身出血 反特增長己堅勇
ལ་ལ་གཞན་གྱི་ཁྲག་མཐོང་ན། བོག་ཅིང་བརྒྱལ་བར་འགྱུར་བ་ཡོད།
或人見他人出血 驚慌而昏厥於地
དེ་ནི་སེམས་ཀྱི་ངང་བརྟན་དང་། སྔར་མའི་ཚུལ་ལས་གྱུར་པ་ཡིན།
此為內心穩固及 不勇敢之展現致
དེ་བས་གནོད་པ་ཁྱད་བསད་ཅིང་། སྡུག་བསྔལ་རྣམས་ཀྱིས་མི་ཚུགས་བྱོས།
是故不在意苦害 莫為痛苦而影響
མཁས་པས་སྡུག་བསྔལ་བྱུང་ཡང་ནི། སེམས་ཀྱི་རབ་དང་རྙོག་མི་བྱ།
智者痛苦來臨時 心之清淨不攪動
ཉོན་མོངས་རྣམས་དང་གཡུལ་འགྱེད་ལ། གཡུལ་འགྱེད་ཚེ་ན་གནོད་པ་མང་།
與諸煩惱作戰鬥 戰鬥之時多傷害
སྡུག་བསྔལ་ཐམས་ཅད་ཁྱད་བསད་ནས། ཞེ་སྡང་ལ་སོགས་དགྲ་འཇོམས་པ།
雖有極苦不在意 瞋等敵人終降伏
དེ་དག་རྒྱལ་བྱེད་དཔའ་བོ་སྟེ། ལྷག་མ་རོ་ལ་གསད་པའོ།
是為勝利之勇士 否則唯殺死屍般
གཞན་ཡང་སྡུག་བསྔལ་ཡོན་ཏན་ནི། སྐྱོ་བས་དྲེགས་པ་སེལ་བར་བྱེད།
其次於苦觀功德 由厭傷故除驕慢
འཁོར་བ་པ་ལ་སྙིང་རྗེ་སྟེ། སྡིག་ལ་འཛེམ་དང་དགེ་ལ་དགའ།
於輪迴者生慈悲 謹慎惡業樂善根
མཁྲིས་པ་ལ་སོགས་སྡུག་བསྔལ་གྱི། འབྱུང་གནས་ཆེ་ལ་མི་ཁྲོ་བར།
膽病等諸多痛苦 其病源上不瞋怒
སེམས་ཡོད་རྣམས་ལ་ཅི་སྟེ་ཁྲོ། དེ་དག་ཀུན་ཀྱང་རྒྱེན་གྱིས་བསྐུལ།
何故瞋心俱有情 彼等皆由因緣促
དཔེར་ན་མི་འདོད་བཞིན་དུ་ཡང་། ནད་འདི་འབྱུང་བར་འགྱུར་བ་ལྟར་།
譬如不欲病亦是 遭遇病苦出現般
དེ་བཞིན་མི་འདོད་བཞིན་དུ་ཡང་། ནན་གྱིས་ཉོན་མོངས་འབྱུང་བར་འགྱུར།
等同雖然非所欲 亦由逼迫生煩惱
ཁྲོ་བར་བྱ་ཞིས་མ་བསམས་ཀྱང་། སྐྱེ་བོ་རྣམས་ནི་གྱི་ནར་ཁྲོ།
雖未思惟應生瞋 凡夫自然生瞋怒
བསྐྱེད་པར་བྱ་ཞེས་མ་བསམས་ཀྱང་། ཁྲོ་བ་དེ་བཞིན་སྐྱེ་བར་འགྱུར།
緣具未思令生瞋 瞋惱自然即生起
ཉེས་པ་ཇི་སྙེད་ཐམས་ཅད་དང་། སྡིག་པ་རྣམ་པ་སྣ་ཚོགས་པ།
所有一切眾缺漏 種種諸多之惡業
དེ་ཀུན་རྐྱེན་གྱི་སྟོབས་ལས་བྱུང་། རང་དབང་ཡོད་པ་མ་ཡིན་ནོ།
彼皆緣力所展現 全然無有自主力
རྐྱེན་རྣམས་ཚོགས་པ་དེ་དག་ཀྱང་། བསྐྱེད་པར་བྱ་ཞེས་སེམས་པ་མེད།
彼諸眾緣此等亦 當生起無此思惟
དེས་བསྐྱེད་དེ་ཡང་བདག་བསྐྱེད་ཅིས། སེམས་པ་ཡོད་པ་མ་ཡིན་ནོ།
此所生我當生起 亦是無有此心識
གཙོ་བོ་ཞེས་བྱར་གང་འདོད་དང་། བདག་ཅེས་བརྟགས་པ་གང་ཡིན་པ།
所謂遍主何許及 安立常我為何者
དེ་ཉིད་བདག་ནི་འབྱུང་བྱ་ཞེས། ཆེད་དུ་བསམས་ཤིང་འབྱུང་བ་མེད།
此由謂我所出現 彼非特意作是想
མ་སྐྱེས་པར་ནི་དེ་མེད་ན། དེ་ཚེ་སྐྱེ་བར་འདོད་པ་གང་།
若不生則無此者 此時許生是何者
ཡུལ་ལ་རྟག་ཏུ་གཡེང་འགྱུར་བ། འགག་པར་འགྱུར་བའང་མ་ཡིན་ནོ།
於對境上恆散亂 彼亦當不得息滅
ཅི་སྟེ་བདག་དེ་རྟག་ན་ནི། མཁའ་བཞིན་བྱེད་པ་མེད་པར་མངོན།
倘若謂我為常見 如虛空般無作用
རྐྱེན་རྣམས་གཞན་དང་ཕྲད་ན་ཡང་། འགྱུར་བ་མེད་ལ་ཅི་བྱར་ཡོད།
遇及其他諸緣時 無有變化有何用
བྱེད་པའི་ཚེ་ཡང་སྔོན་བཞིན་ན། བྱེད་པས་དེ་ལ་ཅི་ཞིག་བྱས།
形成之時若如前 作此形成何者耶
དེ་ཡི་བྱེད་པ་འདི་ཡིན་ཞེས། འབྲེལ་པར་འགྱུར་བ་གང་ཞིག་ཡོད།
是故謂此所形成 此中何以相關聯
དེ་ལྟར་ཐམས་ཅད་གཞན་གྱི་དབང་། དེ་ཡི་དབང་གིས་དེ་དབང་མེད།
如是皆為他權下 由此因而無自主
དེ་ལྟར་ཤེས་ན་སྤྲུལ་ལྟ་བུའི་། དངོས་པོ་ཀུན་ལ་ཁྲོ་མི་འགྱུར།
如是知曉幻化般 一切物境無成立
གང་གིས་གང་ཞིག་བཟློག་བྱ་སྟེ། བཟློག་པའང་རིགས་པ་མིན་ཞེ་ན་།
乃由何者以回遮 回遮若非是睿智
དེ་ལ་བརྟེན་ནས་སྡུག་བསྔལ་རྣམས། རྒྱུན་ཆད་འགྱུར་འདོད་མི་རིགས་མེད།
依靠此等痛苦眾 是故乃非不如理
དེ་བས་དགྲ་འམ་མཛའ་ཡང་རུང་། མི་རིགས་བྱེད་པ་མཐོང་གྱུར་ན།
故仇敵或親人亦 見及非合理之事
འདི་འདྲའི་རྐྱེན་ལས་གྱུར་ཏོ་ཞེས། དེ་ལྟར་སོམས་ཏེ་བདེ་བར་མནོས།
此等皆由因緣生 如是思惟心安樂
持明仁增塔欽仁波切新譯
持明仁增塔欽 https://chihming8.blogspot.com/

留言

這個網誌中的熱門文章

《極樂願文》 2.12懺悔未知自性罪之一

《入雄心菩薩行論》第六品修忍辱

《極樂願文》 參、往極樂淨土四真理一、觀想淨土(一)